In Klostermansfeld (Duitsland) staat een origineel rijtuig van de Zuid-Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM). Deze wagen heeft van 1914 tot ca. 1944 intensief over... Hofpleintrein Rotterdam

In Klostermansfeld (Duitsland) staat een origineel rijtuig van de Zuid-Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM). Deze wagen heeft van 1914 tot ca. 1944 intensief over de Hofpleinlijn gependeld tussen Rotterdam Hofplein, Den Haag en Scheveningen. Tijdens de Tweede  Wereldoorlog is het rijtuig naar Duitsland afgevoerd en leek verloren. Totdat het toevallig werd gespot door een oplettende treinliefhebber die hem vele jaren later tegenkwam op een rangeerterrein in het voormalige Oost-Duitsland. Stichting Hofpleintrein wil dit verloren gewaande rijtuig naar Rotterdam terughalen, restaureren en met een nieuwe functie op het dak van de Hofbogen plaatsen.

De stichting bestaat uit een groep gepassioneerde vrijwilligers uit de wijken rondom het viaduct. Vanuit historisch oogpunt is het rijtuig een prachtige aanwinst. Er wordt hiermee een link met de geschiedenis van het viaduct, een stuk vooroorlogs Rotterdam gemaakt. De eerste trein word weer herenigd met het dak, maar met een nieuwe bestemming die aansluit bij de verdere ontwikkeling van het dak zelf als openbaar park.

Brok nostalgie
De elektrische trein met zijn vier wagons van wel  50 ton elk denderde over het spoor van het Hofplein tot Scheveningen en terug. De rijtuigen gaven plaats aan een zeer gevarieerd publiek. Astma kinderen reden ermee naar het strand. De trein werd dan ook wel het kinkhoestertje genoemd. Scheveningse visvrouwen kamen ermee naar Rotterdam met aan beide armen een niet altijd welriekende mand met verse vis. De trein zat ook propvol met hospitaal gangers uit de poldergemeenten Berkel, Rodenrijs en Pijnacker. Scholieren namen het elektrische gevaarte naar hun VO scholen in de stad.

    

Op woensdag marcheerden de mariniers naar hun gereserveerde wagon richting Scheveningse duinen voor de noodzakelijke schietoefeningen. De meest kleurrijke groep waren wel de amateurprostituees, Haagse huisvrouwen die wat wilden bijverdienen. Door de amoureuze tussenkomst van de conducteur konden deze bepoederde en zwaar geparfumeerde dames eerste klas reizen. De trein kende enkele roemruchte haltes bij het paardenrennen op Duinzigt en bij de Wilgenplas, het grootste natuurbad van Europa met 1800 kleedkamers. Van de plas is er weinig over. Over het lawaai veroorzaakt door de trein kwamen weinig klachten. De trein werd vervangen door de metro.

Steun de Hofpleinlijn
Heb jij ook zo’n zwak voor Rotterdamse historie en/of zie jij ook het belang in van het behoud van de trein? Dan is jouw steun welkom. Dit kan financieel of door je als vrijwilliger aan te melden via info@hofpleintrein.nl. De trein staat sinds de oorlog in Klostermansfeld, in Duitsland, 585 km bij Rotterdam vandaan. Er is slecht €16500,- nodig om de trein terug te kunnen halen naar Rotterdam. Jij kunt helpen door €29,- euro per kilometer te doneren. Elk ander bedrag is uiteraard ook heel welkom! Op de website staat de actuele stand van waar de trein zich nu virtueel bevindt.

Maak jou bijdragen over aan : Stichting Hofpleintrein, NL33 INGB 0007 5127 55. Stuur een mailtje aan info@hofpleintrein.nl met je naam en een reactie, deze komt dan te staan in de lijst met donaties op de website. Als bedrijf kun je eventueel ook een logo meesturen. Indien je anoniem wilt blijven, kan dat ook. Haal als dank een setje unieke ansichtkaarten op bij: Miesman design, aan de Insulindestraat 110, 3038 JC Rotterdam.