Het MIDDEN gaat failliet! Vergankelijkheid hoort erbij, echter soms zie je iets met lede ogen verdwijnen. Ziet dan niemand het gapende gat van het...

Het MIDDEN gaat failliet!
Vergankelijkheid hoort erbij, echter soms zie je iets met lede ogen verdwijnen. Ziet dan niemand het gapende gat van het verdwijnende Midden? Hebben we straks een onoverbrugbare kloof tussen politiek links en rechts, tussen de bovenkant van de arbeidsmarkt en de onderkant, tussen de top en voet van winkelformule pyramide? Wordt het Of Of: OF goedkoop OF prijzig, OF groot OF klein, OF hoogbetaald OF laagbetaald, OF radicaal links OF uiterst rechts?  

Waardoor verdwijnt het Midden?
De digitalisering, automatisering en robotisering vernietigen banen. Tussenpersonen zoals winkeliers en makelaars verdwijnen, hun rol wordt overgenomen door slimme online platforms. Iedereen wil HET platform voor een sector worden. ING Nederland nam een belang van 90 procent in makelaarsorganisatie Makelaarsland, daarmee tegelijk de eigen woondiensten uitbreiden en de koppeling met een hypotheek kunnen maken. Laat zo de makelaars het nakijken en gaat tevens de strijd met Funda aan! De Rabobank komt met de app Homecatcher, een soort Tinder-swipen maar dan voor huizen, kan je ook een hypotheek aan koppelen. Banken drukken dus kleinere partijen de markt uit.

Groot wordt groter en machtiger: zie Google, Facebook, Bol.com en Cool Blue. Klein blijft klein en redt het alleen met niche-USP’s of ambachtelijke arbeid. Over fashion wordt door de ING gemeld dat in 2025 er geen plaats meer is voor het middensegment: kleding is dan heel goedkoop of exclusief over de top prijzig. Tegelijkertijd zie je dus “online” formules die een stevige digitale positie hebben verworven zoals La Dress en Zalando in een tegenbeweging gaan en dan toch op zoek gaan naar een fysieke locatie. De toverformule van dit succes is dan “first clicks, then bricks”.  

Leegheid alom!
Dat het Midden verdwijnt is aan de leegstand in winkelstraten te zien. Winkel-formules die het niet redden, die failliet gaan. Overleden winkelformules van de laatste jaren: Halfords, V&D, Supertrash, Kijkshop, Gaastra, McGregor en Adam Menswear, Witteveen, Phone House, Euroland, Vogele, MS mode, Mitra, Macintosh, Cora Kemperman, DA Retailgroep, Dixons, iCentre en MyCom., Miss Etam, Free Record shop, Polare, Siebel, Oad, Sabon…etc…….

De ware dood van het midden: Blokker lijdt al jaren structureel verlies. In 2014 voor het eerst een verlies van 20 miljoen euro, 52 miljoen in 2015, 180 miljoen in 2016 en in 2017 344 miljoen. Tja, we gaan “down the hill” met die winkelformule ketens. Je ziet een enorme druk ontstaan door prijsspelers.  Action boekt juist in 2017 internationaal 3,4 miljard omzet, over de 1000 winkels, 40.000 medewerkers en een winst van 387 miljoen in Europa. De goedkope winkelformules doen het goed.

Fantastisch leeg perspectief?
In de VS en in Europa is de trend van een verdwijnende middenklasse al te zien: hoog- en laagbetaalde banen nemen toe ten koste van het middensegment. Het verschil tussen de midden- en onderklasse wordt steeds diffuser. Een middenklasse opleiding zorgt dus ook niet meer voor een middenklasse baan, want die is er straks niet meer…. De middenklasse verdwijnt over de brede maatschappelijke linie: qua politiek stemgedrag, qua winkelformules en merken, qua type arbeid.

We zijn dus aan het twee delen, het Midden eruit aan het slopen. Op dit strijdtoneel van uitersten, van tegenstanders, van extremen vraagt het verwarde Midden zich af waar het gezonde verstand is gebleven. Houdt het Midden de titanenstrijd vol? …. of gaat het Midden zich opnieuw uitvinden? Wat betekent dat voor winkelstraten? Voor Rotterdam met 15,3 procent van alle huishoudens die in armoede leeft?

Het gaat snel! 
De combinatie van technologische en sociale ontwikkeling zorgt ervoor dat de veranderingen hard gaan. Individuen en organisaties, zowel bedrijven als instituties, kunnen buigen of barsten. Een middenklasseloze samenleving met een vervlogen politiek midden??? Dat kan echt NIET gezellig worden. Want wordt het een maatschappij met HAVE’s en HAVE-NOT’s met polarisatie en klassenstrijd: OF arm OF rijk?

Wat betekent dit voor Noord met 1 op de 4 mensen met armoedeproblemen? Voor de winkelformules in de Noorderboulevard? Wordt het tijd voor lokale winkelformules, zoals Koekela? Of wordt Noord een wijk waaruit de Middenklasse verdwijnt?