Tijdens  Art Rotterdam was er een druk bezocht bijzonder kunstfestival in het Zomerkwartier: New Radicalism. Van 6 tot 9 februari  werden “radicale” nieuwe talenten... New Radicalism in het Zomerhofkwartier

Tijdens  Art Rotterdam was er een druk bezocht bijzonder kunstfestival in het Zomerkwartier: New Radicalism. Van 6 tot 9 februari  werden “radicale” nieuwe talenten gepresenteerd op het gebied van digitale kunst en cultuur uit het Midden Oosten, Noord Afrika (MENA) en de diaspora in MONO en de WIJKcoöperatie Noord. New Radicalism is een initiatief van Shirin Mirachor en Narges Mohammadi  van de nieuw opgerichte stichting (A)WAKE). New Radicalism werd geopend door Wethouder Said Kasmi, zelf geboren in Marokko en opgegroeid in de Nederlandse samenleving.

Tijdens New Radicalism kon je kennis maken met de veelzijdigheid van verschillende stemmen en culturele uitingsvormen uit het Midden-Oosten, Noord Afrika en van artiesten in diaspora. Met dit festival wil (A)WAKE l het (vaak vertoonde) eenzijdige beeld van “het Midden-Oosten” doorbreken. Speciaal hiervoor waren curatoren uit het Midden Oosten en Noord-Afrika  uitgenodigd om een verscheidenheid aan werk te selecteren dat werd geëxposeerd in de WIJKcoöperatie waarin ze met digitale installaties, video, fotografie, muziek en interdisciplinaire kunst lieten zien van opkomende kunstenaars uit onder andere Marokko, Libanon en Verenigde Arabische Emiraten. Zij reflecteren op de relatie tussen het Oosten en het Westen via culturele clichés, persoonlijke verhalen en vrouwelijke en non-binaire perspectieven.

Vier dagen lang konden bezoekers luisteren en deelnemen aan voordrachten, debatten en masterclasses. Zij werden opgebouwd rond spanningen tussen verleden en toekomst, tussen Oost en West, tussen insiders en outsiders, tussen cultuur plekken en machtsstructuren, tussen muziek en beweging, tussen feit en fictie, tussen lineaire en andere geschiedenissen.

  


Voor studenten van het Grafisch Lyceum was er een speciaal programma over de digitale cultuur met voorbeelden van geëxposeerd werk. Veel bezoekers waren aanwezig  tijdens de verschillende conversaties met gasten zoals die met Hasna el Mouradi en Roufaida Aboutaleb over het opgroeien in een andere cultuur dan die van je ouders.

Ze herkennen overeenkomsten maar erkennen ook verschillen in hun ervaringswereld. Ook werd er uitgebreid geconverseerd tussen en met de curatoren van New Radicalism over de opkomende en verschuivende culturele uitingsvormen van kunstenaars uit het Midden Oosten, Noord-Afrika en zij die nu in de westerse samenleving wonen. In een lezing ging Ahmad Mahia in op het zoeken naar de identiteit in de Golfstaten. Vanaf de 20e eeuw zoeken de Golfstaten naar een eigentijdse identiteit. Van grote invloed is geweest de Afrikaanse aanwezigheid in kunst en economie gesymboliseerd door fenomenale individuen als Michael Jackson.

  

De Golfstaten zijn in wezen door en door kapitalistisch en toch willen ze teruggrijpen naar hun Arabische roots en worden ze overspoeld door immigratie. Dit leidt tot dualisme. De Golfstaten zijn kosmopolitisch met 200 diverse nationaliteiten, het is een grote mix die aanleiding geeft tot fictie. Je kan er alles doen, werken (vaak uitgebuit) en genieten als toerist.  Als je maar de politieke status quo aanvaard. Ahmad heeft het over een post identity. Naast lezingen was er volop gelegenheid kennis te nemen van talloze grensverleggende publicaties over en uit het Midden Oosten en Noord Afrika die hier in Rotterdam nauwelijks of niet te vinden zijn.

Naast het bekende The Outpost viel het prachtig uitgegeven tijdschrift AZEEMA op met persoonlijke verhalen en visuals van vrouwen uit het Midden Oosten en Noord Afrika dat jaarlijks door vrouwen uit de diaspora wordt samengesteld en gepubliceerd. Ook was er een presentatie van het magazine My Khali door Khalid Abdel-Hadi uit Jordanië dat aandacht vraagt aan lhbt- emancipatie en feminisme.

Er was tijdens het festival volop gelegenheid met sprekers en kunstenaars uit te wisselen en tot diep in de nacht te dansen tijdens levendige DJ party’s in MONO.