Kathelijne Lemmens is de nieuwe directrice van de Hildegardisschool. Ze is één en al enthousiasme en wil de school verder uitbouwen tot een school... Hildegardisschool heeft nieuwe directrice

Kathelijne Lemmens is de nieuwe directrice van de Hildegardisschool. Ze is één en al enthousiasme en wil de school verder uitbouwen tot een school voor de hele wijk. Ze komt uit onverwachte hoek. Ze studeerde rechten en ging werken voor het ministerie van justitie. Toen er een beroep gedaan werd op ambtenaren om met schoolkinderen te lezen, trok Kathelijne naar de Haagse Schilderswijk.

Doel was teksten op tempo en op niveau kunnen lezen. Dit werk fascineerde haar zo dat ze zich afvroeg of ze haar roeping niet gemist had. Haar vader zat in het onderwijs en haar opa was schooldirecteur. In 2002  was ze dan ook één van de eerste zij-instromers in het basisonderwijs.

Ze kwam terecht op een drietal scholen, stond voor de klas en werd ook intern begeleider. Ze behaalde haar master professioneel meesterschap en zat in de klas met Sandra Groeneweg de vorige directeur. Ze kenden elkaar ook omdat ze vielen onder hetzelfde onderwijsbestuur.

Lemmens volgde de opleiding tot leidinggevende en werd adjunct-directeur.

Een leuke wijk
Toen kwam de vacature op de Hildegardisschool, een heel mooie opdracht. Kathelijne wordt er blij van, ze meent het verschil te kunnen maken. Ze komt meteen in een moeilijke periode met de corona. ‘Het is wat het is’ zegt Kathelijne. ‘Ik heb een fijn, flexibel team. We kunnen het redden. Iedereen is bereid iets over te nemen of extra te werken. Tot nu toe hebben we nog geen groepen naar huis hoeven sturen. Als ouders bellen dat iemand in het gezin corona, heeft blijft het kind 10 dagen thuis.

‘ We hebben heel leuke kinderen en bijzonder aardige ouders. De wijk is leuk omdat alle instanties samenwerken, Het Kinderparadijs, SOL, de bewoners van de Louwerslootstraat. We doen het met elkaar.’ Heeft Kathelijne dromen? ‘ Een groene speelplek bij de locatie Louwerslootstraat met planten en wateropvang.’

Nog mooier vindt ze dat de school een gemengde populatie krijgt. Alle kinderen moeten elkaar leren kennen en begrijpen, openstaan voor verschillen. Ze wijst erop dat de Hildegardisschool bijzonder hoog scoort bij de CITO.

De klassen in de school zijn relatief klein. Al het extra geld wordt ingezet op onderwijspersoneel, zodat er in kleine groepjes kan gewerkt worden. Als je de school binnenstapt zie je altijd een onderwijzer met een klein groepje oefenen. De school heeft ook een verlengde schooltijd van 3 uur.

Wat Kathelijne belangrijk vindt is dat elk kind na het basisonderwijs weet wat zijn talent is. Een goed pedagogisch klimaat gaat Lemmens aan het hart. Energie genoeg en dat belooft!