De Noorderzon is aan haar honderdste editie toe. 20 jaar geleden zag ze het licht in Rapsodie in de derde Pijnackerstraat. De eerste nummers concentreerden zich op de Erasmusbuurt, een kindvriendelijke buurt. Het project kreeg een projectleider en werd gerealiseerd door de partners Klimop, Havensteder, Kinderparadijs en SONOR. De Erasmusbuurt realiseerde als enige Rotterdamse wijk het label ‘kindvriendelijke wijk’.
Het schoolplein werd opgeknapt met kinderpoëzie, de Rembrandt tuin kreeg moestuintjes en de diverse pleinen in het Oude Noorden werden met fabeldieren uit de kinder verbeelding verbonden.
Kloosterbuurt in de lift
De aandacht van de krant gaat later vooral verder met de Kloosterbuurt. Woonstad heeft de verkoop van woningen nodig om haar onderhoud te realiseren. Ze kunnen ze aan de straatstenen niet kwijt.
Ook hier komt een projectmatige aanpak. Het Johan Idaplein wordt vergroend op initiatief van de jongeren zelf. Woonstad knapt zes binnenterreinen helemaal op en voorziet ze van speeltuigen voor de kleintjes.
De actie van eigenaren van de heer Vrankestraat bekeert woonstad, dat nu kiest voor traditionele woningbouw die past bij de wijk.
Soetendaalseweg, Bloklandstraat en Raephorststraat worden succesnummers waarbij de nieuwe bewoners zich naadloos integreren in het wijknetwerk.
Het Klooster wordt een Huis van de Wijk met baliefunctie voor individuele hulpverlening, muziekschool en plek voor bewonersinitiatieven.
Agniesebuurt aan zet
Nog wat later gaat de aandacht van de krant naar de Hofbogen en ZOHO waar in de oude fabrieksgebouwen zich een hub van kunstenaars vestigt. Bij de complete vernieuwing van deze buurt willen de kunstenaars en financieel zwakkere creatievelingen een deel van de koek. Zij zorgden immers voor dat aantrekkelijke artistieke image van de Agniesebuurt.
Bewoners staan niet stil : Een vega trein, Oogst Met Mij Mee een biologische groentetuin die echt van de bewoners is, een zee van geveltuinen en een koers gericht op zelfbeheer.
Cultuurhuis
Prasino plaatst honderden hanging baskets en onderhoudt 100 geveltuinen. In het van der Ploeghuis wordt een subtropische tuin aangelegd en met het oog op de buurt naar binnen brengen wordt het atrium getransformeerd in een cultureel centrum.
De Noorderzon zit vol human interest verhalen en geeft ruim baan aan jonge startende ondernemers.
Een greep uit 100 voorpagina’s