Het communicatiebureau De Wijde Blik zorgde voor een gelikte informatieavond over het toekomstige Pompenburg dat een scharnier functie moet vervullen tussen Noord , de... Infoavond  Nieuw Pompenburg

Het communicatiebureau De Wijde Blik zorgde voor een gelikte informatieavond over het toekomstige Pompenburg dat een scharnier functie moet vervullen tussen Noord , de Stad en het Station. Nieuw Pompenburg is een ontwerp van de Combinatie Pompenburg , een cluster van architecten. De voorlichting werd gegeven door Michel de la Vieter van Stadsontwikkeling die de gemeentelijke prioriteiten formuleerde en Steven Delva van bureau Delva Landscape Architecture@Urbanism, die de inhoud van de plan presenteerde. De zaal zat stampvol, veel bewoners van Stroveer waren aanwezig.

Een Hoogbouw zone
Pompenburg is op zich een gekke plek, het laatste rest stukje van het bombardement dat nog niet is ontwikkeld. Pompenburg heeft veel beeld bepalende panden die in de meeste gevallen van de hand zijn van architect Maaskant die ook de Euromast ontwierp. Nieuw Pompenburg wordt een hoogbouw zone. Rotterdam wil 18.000 nieuwe woningen , dan moet je wel de hoogte in. Voor Pompenburg ligt er een programma: 20% sociale woningen, 30% middeninkomens, 30% duur en 20% top.

In de plinten ( begane grond) komen de nodige voorzieningen. Het hele gebied wordt ook een City Lounge met gezellige verblijfsplekken en heel veel groen. Fietsers en voetgangers krijgen alle ruimte. De auto wordt teruggedrongen door middel van twee nieuw te bouwen parkeergarages. De bouwers worden Dura en van Eesteren. Naast de schakelfunctie wil Nieuw Pompenburg ook de Rotte koppelen aan de Hofbogen.

   

Een echte toevoeging
Wat wordt de echte toevoeging? Je moet er overal door heen kunnen gaan en er aangenaam kunnen verblijven. Er wordt veel groen aangelegd. Er komen kleine tot grote woningen. De groene ruimte heeft ook echt een buurtfunctie. De barrière van het spoor wordt geslecht. Het Hofplein station wordt in ere hersteld en wordt het hart van het gebied. De laagste woningdichtheid komt bij Heliport. Er komt een echt park vanaf Stroveer over het spoor heen richting Binnenrotte. Het park loopt ook over de nieuw te bouwen garages. Er komen diverse bewoners werkgroepen rond de aansluiting van Pompenburg, de City Lounge en de routes.

    

Bewoners vragen
Vanuit de zaal kwamen diverse vragen. Tien jaar geleden was er ook al zo een plan. Er kwam niets van terecht. Toen was er een financiële crisis. Het huidige plan is toch anders. Toen was de invulling vooral kantoren en onderwijsvoorzieningen. Nu is woningbouw de belangrijkste invulling naast een park en aandacht voor verbindingen. Kan je protesteren tegen hoogbouw? Dit kan in een later stadium. Hoe zit het met de financiën?  Het ziet er naar uit dat er een evenwicht is tussen de kosten en de baten. Gaat ons voetbalveldje weg? Het komt terug op het dak.

In het voorjaar 2019 komt de definitieve visie. Na 1,5 jaar ( 2021) wordt gestart met de eerste fase van de bouw. Er komen drie fases. De bouw duurt 5 jaar. Men begint bij Stroveer. Is er een relatie met de Hofbogen? Zeker, maar de Hofbogen krijgen een andere eigenaar. Het wordt een apart plan. Krijgen bewoners last van de Hoogbouw? Op een paneel is een analyse van de bezoning te zien. Is er voldoende bewoners parkeren? In de lounge waren diverse panelen opgezet met informatie en een duidelijke maquette.

We lopen langs en zien het gemeenteprogramma : jonge stedelingen, jonge gezinnen, energieke ouderen en urban singles. Nieuw Pompenburg krijgt uitgaansgelegenheden, horeca, speciaalzaken en creatieve ondernemers met eigen werkruimte. Het centrale motto is: slechten van de barrière van het spoor, aangename verblijfsplekken en goede routes en verbindingen.

Bewoners verwachten veel van het park op niveau. Hoe gaat Pro Rail hierop reageren? Dit wordt een belangrijke hobbel.

Meer informatie op www.nieuwpompenburg.nl    Een uitgebreide reportage kan je vinden op noord010inbeeld