We komen binnen in de Wasserij, een pand vol designers, naast Humanitas met ingang Agathastraat. Een trapje op en we kijken vol verwondering naar... The Swap shop kiest voor circulair

We komen binnen in de Wasserij, een pand vol designers, naast Humanitas met ingang Agathastraat. Een trapje op en we kijken vol verwondering naar de diverse kledingstukken van kwaliteit en een echt Fashion gehalte. Elegante jasjes, popart broeken, stijlvolle hemden, vrolijke rokjes en fijne blouses. We spreken met Monique Drent, één van de grondleggers van het concept.

Vanaf 2017 is ze bezig met de idee uitwerking. 2018 was het jaar waarin ze met drie vriendinnen tal van evenementen organiseerde gericht op bewustmaking. Van die tijd dateert ook haar relatie met Blue City om hun gedachtegoed, gebaseerd op een circulaire economie, toegankelijker te maken en structureel kozen ze voor het winkelconcept. Op dit moment hebben ze twee Swap winkels, één in de Westewagenstraat en één in Noord.

Overproductie en enorme vervuiling
Monique en haar collega’s willen een halt toeroepen aan het enorme overschot aan kleding, wat zorgt voor een vervuiling te vergelijken met de auto industrie. Daarom is Swappen noodzakelijk, ruilen betekent dat. Wat is het verschil tussen de Swap Shop en de Leger des Heils winkel?

De selectie bij de Swap Shop is sterker. Ingezet wordt  op hoofdzakelijk kwaliteit en fashion wat scoort bij de kenners. Het concept is gericht tegen verspilling. Aanvankelijk telde alleen het bewust maken. Nu wil de Swap Shop bewijzen dat ook een business model haalbaar is.

Ruilen en service
Je kan ook geld verdienen met een schonere wereld.

Klanten brengen hun kleding mee en krijgen daarvoor punten waarmee ze andere kleding kunnen meenemen.

Naast dit ruilen betalen ze ook enige servicekosten. Maar alles blijft meer dan betaalbaar.

Een haast nieuwe winterjas van Calvin Klein, € 800,- in de winkel gaat hier weg voor € 50,-.

De servicekosten zijn voor de huur en verbreiding van het concept. Met een subsidie van CityLab010 wordt nu een re-integratie traject gestart met talentvolle bewoners die even de boot misten en nu creatief aan de slag kunnen. Wellicht zijn veel klanten middenklasse wat een selectie van kwaliteitskleding mogelijk maakt.

Samenwerken
Waarom is de zaak bij de Wasserij gevestigd? Wat hen verbindt is de duurzaamheidsgedachte, 30 procent van wat ze binnenkrijgen als kleding gaat ook naar diverse designers als Berend Brus die ze verknipt en bedrukt en ze zo een nieuw leven geeft. Het is een voedingsbron voor ontwerpers.

Een jongen in de Wasserij is gespecialiseerd in sportkleding. De sportkleding van Swap wordt apart gehouden en gaat naar hem toe. In Tilburg zien we gelijkaardige ontwikkelingen. Simon Trel en Khalid Hamadeh komen erbij zitten. ‘Zelfvoorzienend zijn in de regio is ook een grondgedachte. Het is alsmaar kopen en kopen. Zeker in deze corona tijd is er een enorm overschot aan kleding.

Dump die kleding alsjeblieft niet. Een jaar geen kleding kopen zou een enorme winst zijn voor het milieu. ’ Het Swap concept trekt voor de Wasserij ook meer mensen van buiten aan.

Kennis economie
‘Hoelang produceren ze nog massaal? Het moet altijd nieuw. In Azië is het een ratrace. Als rijke landen zijn we duur, onze enige redding is speciaal zijn’ meent Monique als organisatie sociologie. ‘Ieder heeft wel zijn eigen winkeltje, maar toch hebben ze een gemeenschappelijk netwerk.’

De Swap Shop zoekt items uit en wil een brug vormen tussen de kringloop- en vintage en de normale winkels.’