“Ik ben super trots hoe we het hier op de Hildegardisschool  hebben gedaan tijdens de gedwongen schoolsluiting vanwege de corona maatregelen. Trots op de... Thuisonderwijs met de schoolpraat app

“Ik ben super trots hoe we het hier op de Hildegardisschool  hebben gedaan tijdens de gedwongen schoolsluiting vanwege de corona maatregelen. Trots op de inzet van de leerkrachten, de ouders en de kinderen . Én, dat we alle kinderen in beeld hadden!  Dat was voor ons prioriteit nummer één!’ aldus Sandra, directeur van de Hildegardisschool.

Op 16 maart moesten  alle scholen  en kinderdagverblijven sluiten in verband met de uitbraak van het corona virus. Slechts enkele kinderen die extra begeleiding nodig hadden kwamen naar school met gepaste afstand. Sandra: ‘Toen we dicht gingen besloten we dat we de begeleiding van de kinderen thuis heel simpel willen houden en dit hebben we besproken met onze ICT werkgroep.

Onze school werkt met een ‘schoolpraat’ app voor onze ouders. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. Hierop hebben we iedere week het programma  voor thuisonderwijs van dag tot dag gezet. Bij elke les rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen hebben we instructiefilmpjes gemaakt, die je kan bekijken op je telefoon.

Dat is natuurlijk flink wat werk voor de leerkrachten. Sommigen deden dat vanuit huis, anderen hier op school en kregen daarbij steun van ons extra personeel.  Als de kinderen hun opdrachten hadden gedaan fotografeerden ze die en mailden of appten ze dat naar de juffrouw of meester.

Daarnaast maakten we allerlei leuke filmpjes, zoals het Hildegardis journaal of dans en zang filmpjes, of lekker fit oefeningen of knutsel ideeën. Dat werd allemaal iedere week op de app geplaatst, zodat ouders ook leuke dingen met de kinderen konden doen. Gemiddeld waren de kinderen twee à drie uur per dag met thuisonderwijs bezig. Je weet echter niet goed wat de kwaliteit van het gemaakte werk is.

Het is de vraag of ze de oefeningen allemaal zelf hebben gedaan. Daar kom je geleidelijk pas achter als ze  weer op school komen.’ Hoe verliep het contact met de kinderen en ouders? ‘Iedere leerkracht nam minstens een keer week contact op met de kinderen. Niet alleen via de mail maar ook met bellen. Als ouders moeite hadden met begeleiden van hun kinderen kwamen ze naar school voor advies. Het is niet niks wat deze periode met de kinderen doet. We zullen hier in de contacturen zeker aandacht aan gaan besteden.‘

Terug naar school
Op de eerste schooldag op 12 mei is het schoolplein gevuld met ouders en kinderen. De één is nog wat slaperig, de ander is blij. Twee jongens steken enthousiast hun duimen omhoog. Eentje wil  niet echt.

Veel ouders zijn opgelucht. Het lerarenkorps is het erover eens dat de meeste kinderen gelukkig zijn dat ze weer op school zijn. Ze gaan weer het ritme oppakken. De school heeft er echt voor gekozen om zowat elke dag de kinderen te zien en te kunnen volgen.

Zo gaat elk kind twee ochtenden en middagen naar school. Het is wel nog even wennen.