Wie kent Joop Wolfs niet in het Oude Noorden? Hij beletterd winkels en horeca en gaf vorm aan de reuze bioscoopreclames vol aantrekkelijke diva’s.... Wolfs is de levende reclame

Wie kent Joop Wolfs niet in het Oude Noorden? Hij beletterd winkels en horeca en gaf vorm aan de reuze bioscoopreclames vol aantrekkelijke diva’s.

Ondeugd
Joop wordt geboren in de Zoomstraat. Hij gaat naar de Hildegardisschool en staat in de buurt bekend als ondeugd. Met Harry Maartens en Keesje Pijpers van de drogist vormt hij de beruchte drie musketiers. Bij danszaal Wuijsters gaan ze chocolaatjes pikken. Met trots toont Joop een klasfoto waarop de meeste kinderen er op zijn minst engelachtig uitzien.

De familie verhuist naar Bloklandstraat 93. In dezelfde straat wonen Wimpie Janssen, Coen Moulijn, Evers en Willem van de Woud. Een voetbal walhalla. Wolfs helpt Arie de Rijk, de melkboer. Op zijn rondje maakt hij kennis met atelier Schrijver, de bioscoop schilder. Joop weet vanaf het eerste moment dat dit zijn toekomst wordt.

Enorme bioscoopreclames
Het bedrijf maakte enorme bioscoopreclames van drie bij twintig meter voor Arena, Thalia, Lumière, Criterion, Corso, Colosseum, Victoria. Denk aan de Sound of Music, Ben Hur, El Cid, Julie Andrews, King Kong, White Christmas.Joop moest iedere week naar de filmkeuring, bij hooggeplaatste heren in het Stadhuis of op de Molenlaan, om de geschilderde doeken te laten censureren, want vergeet niet bloed of bloot wordt niet getolereerd. Met trots toont hij de koppen van Juliana en Beatrix die hij heeft uitgesneden.

Je kan goed zien dat de schilders de reclames steeds maar overschilderden. Ze vormen een soort kartonnen laag.

Bewoners vroegen soms om een uitsnijding om boven hun bed te hangen. Elke filmster heeft Joop vorm gegeven. Toch treedt hij niet toe tot de koppen schilders, maar wordt beletteraar. Hoe kwam hij bij Schrijver? ‘Ik was er zowat kind aan huis en solliciteerde bij meneer Heine.’ Bij Schrijver waren twee afdelingen. De koppen schilders, die ook niks anders konden en de beletteraars die ook maar die specialiteit hadden.

De schilders deden alles uit de hand. Velen kwamen van de kunstacademie. Die reuze platen ophangen (17 doeken in de week) in de ijzige kou was armoe. Bij Victoria was het elke week prijs. Als de bioscoopreclames op zijn retour zijn gaat Wolfs foyers opknappen. Als hij bij Victoria een prachtig plateau werk ontdekt achter het behang krijgt hij een pakje zware van Nelle.

Beletteren een prachtig vak
Wil van Vught komt binnen, ze was ouvreuse bij Lumière. Er ontspinnen zich tal van herinneringen. Tijdens de Chinese nacht was je tot 4 uur ’s ochtends zoet. Het salaris was minimaal, gelukkig waren er de fooien. ‘Letters zetten is een prachtig vak’ mijmert Joop. Hij zat in een team van 20 man.

Ze richtten zich na het bioscoop gebeuren op beurzen als de Femina. Het kan Joop niet echt bekoren. ‘Wij waren meer van de kunst.’ Joop gaat weg naar Piet Loret waar hij strandborden schildert en zowat alle Heineken en Coca Cola borden schildert rond de Rotterdamse sportvelden. ‘Zo een kleine tien kilometer!’.

Wolfs belandt later bij Westerhof, een interieur aankleder. Hij pakt de wasautomaten zaak aan van Gerard de Lange, die later een grote jongen wordt met 52 zaken. Vervolgens gaat hij naar Scheffer en schilderde al die oriëntatie kaarten langs de wegen. Joop maakt kennis met de band Roadrunner die speelt tijdens het wielrennen in Ahoy. Joop doet aan action painting.

Zelfstandig ondernemer
Na diverse omzwervingen wil hij voor zichzelf beginnen. Hij gaat naar zijn baas Scheffer en bedingt  een parttime contract, zo blijft hij verzekerd. Scheffer weet dat Joop niet op een uurtje kijkt en steunt hem. De startend ondernemer weet zeven winkels te beletteren op de Schieweg en betrekt een werkplaats op Zwaanshals. Heel het Oude Noorden heeft Joop beletterd. Voor de actie richting het Jan van der Ploeg Huis schilderde hij voor Corrie Ulenberg een enorm spandoek. De eerste werkplaats op Zwaanshals was in de kelder van een poelier. Tussen de kratten met kippen zat Joop te schuren en te gronden.

Al snel gaat hij over naar een nieuwe bedrijfsruimte van de Combinatie. Wolfs wordt een grote jongen die NS en KLM objecten beletterd. Hij heeft nu 5 man personeel en doet zowat de hele Rotterdamse horeca. Hij kan ons alles vertellen over zijn medewerkers kunstenaars. Het waren vakmensen, maar ze liepen op alcohol. Joop wil zijn werkplaats van rolluiken voorzien en komt in conflict met Porei van Welstand. Met de steun van Jim Postma komt het goed.

De kunstzinnige hoek in
Wolfs gaat de kunstzinnige hoek in. Het CBK weet hem te vinden. Hij schildert uit de hand het ontwerp van Co Westerik ‘ De Bloem’ bij WES, De Bokser in Zwaanshals en de diverse Kunst en Kids werken op de gevels. 120 kinderen gaan aan de slag in de werkplaats van Wolfs.

Zelfs Herman Brood kan Wolfs’ atelier niet overslaan. Ook Rutger Hauer komt bij hem op visite. Zoon Raymond gaat in de sporen van zijn vader. Vijf jaar runt hij Rayclame. Nu is hij leidinggevende bij de Bouwacademie.

We nemen het interview af in Noordplein 12, waar de senioren hun bingo houden. ‘Hé kijk, daar is de leidster van onze buurtvereniging. Die moet wel in de tachtig zijn!’.

Wolfs is zo een hoorn des overvloeds, van bioscopen naar belettering, van grote projecten naar horeca, van zwembaden naar muurschildering. Ben je niet jaloers op zo’n rijk leven?