Tijdens het Groot Rotterdams Atelierweekend zijn we op bezoek in de SKAR ateliers aan de Ruivenstraat. Marin de Jong is als een van de... Kunstenaars herscheppen oude school

Tijdens het Groot Rotterdams Atelierweekend zijn we op bezoek in de SKAR ateliers aan de Ruivenstraat. Marin de Jong is als een van de eersten ingetrokken in de voormalige dependance van de Hildegardisschool. Hij is een talentvol schilder. Trots toont hij het eigeel waarmee hij duurzaamheid creëert voor zijn werken. Dit procedé is al in gebruik sinds veertienhonderd.

Ook de iconen werden ermee geschilderd. We bewonderen diverse werken die ook dateren uit verschillende perioden. Een geisha die typerend is voor de Japanse invloeden in zijn werk. Een werk van meer abstracte aard verbeeldt de wereld van de doden Anoia genoemd. Deze wereld staat in schrille tegenstelling met de Koinonia, de wereld van de levenden. Marin wijst naar een werk dat een samenraapsel verbeeldt, ogenschijnlijk onlogisch. Marin heeft verschillende interesses en dit heeft effect op zijn werk

Creatieve meubelmaker
Het schilderen combineert hij met het herstellen en een nieuw leven geven aan oud meubilair. Het donkerbruine wordt vervangen door indigoblauw met laden aan de binnenkant rood en geschilderd behang aan de achterwand. De kroonlijst van een antieke kast krijgt een eigen leven. Een bureau is zachtgeel met een houten mozaïek als blad. Het meubelherstel maakt het mogelijk om samen met het schilderen te zorgen voor een onafhankelijk inkomen. Het is zo gezellig in het atelier dat Marins vrouw als thuiswerkster ook hier actief is.

Mooi is het schilderij van een teer meubel dat in schril contrast staat met de asbest parodie. Marin vertelt hoe de school nu kunstenaars bergt die komen uit diverse locaties van Bloklandstraat tot Hammerstraat. Hoe maakt je zo een mooi atelier ? De lage plafonds worden eruit gesloopt en de hoge ramen brengen een zee van licht.

Een uniek schilderij is het gordijn uit Marins kinderkamer dat hij over een doek heeft gelijmd en bewerkt. De Jong schilderde de elementen in een vijftal werken. Van figuratief ging hij over tot structuren en vormen, tot abstract en simpeler. Hij exposeerde in de gewezen galerie Delta op de Oude Binnenweg.

Een kleurrijk grafisch ontwerper
Tim Mastik is grafisch ontwerper en buurman van Marin. Hij werkt met hele vellen papier, waarop hij verschillende methodes toepast. Mooi is het kleurrijke geribbelde papier dat in de kaders vooruit sprint door het slimme inlijsten. Tim is op zoek naar mooie dingen die vaak spontaan ontstaan. We bewonderen zijn zwart/witte uitsneden van abstract tot meer figuratief.

Opvallend zijn de gele letters die volgen op de donkere periode. Mastik maakt treffende combinaties. In zijn recent werk krijgen kleuren als blauw, oranje, geel en ingewikkelde combinaties ruimte.

Lagen en krabbels, blauwe vlakken met lichtinval ,ze verrassen je. Tim wil geen traditioneel werk afleveren, zijn werk is een zoektocht. Deze vijf jaar afgestudeerde ontwerper levert verrassend en origineel werk. We krijgen van Tim een blanco visitekaartje met aan de ene kant bovenaan de naam en aan de andere zijde het email. Hoe mooi minimalistisch kan het zijn.

Rob van der Hoeven verdiept Mondriaan
Rob van der Hoeven werkt met plastic. In houten meubelplaat maakt hij door uithollen zijn ontwerp. Zo bekomt hij een mal die naar de fabriek gaat, die ze vacuüm trekt waardoor plastic prints ontstaan. Het eindelijke werk bestaat soms uit veertien print. Rob schildert met materiaal laag op laag.

Zijn werk kan concreet zijn of abstract, maar vooral conceptueel. Rob denkt in materiaal. Hij zoekt de gaten die Mondriaan en Schoonhoven lieten liggen. Het gaat hem om het denkproces.

Zijn atelier is een schetsboek, een denkruimte. Rob toont een grote materiële schildering. ‘Dit werk heet Dawn. Dit zie je als je wakker wordt. Is het een bos of een fata morgana? We hebben geleerd om naar Mondriaan te kijken, maar je moet er op voortborduren, verder zoeken. Ik kan mooie bomen schilderen, maar ik doe het niet.

Ik kies voor de zoektocht.’ ‘Ik kan mezelf bekostigen, maar na vijf maanden wordt het moeilijk. Een gepland werk werd afgezegd.’ Rob citeert Miller : ‘Als het brood te duur is om te eten , verliest het leven zijn waarde.’