Muziek op de Rotte is niet alleen een Noordse traditie maar het is een groeiend kwaliteits festival. Het hele terrein bij de Rotte is... Muziek op de Rotte groeit

Muziek op de Rotte is niet alleen een Noordse traditie maar het is een groeiend kwaliteits festival. Het hele terrein bij de Rotte is smaakvol ingericht. Er is een prachtig geluid en een stemmige belichting. Alles begint met de traditionele cultuurborrel waarop schijnend cultuurscout Sanne Lansdaal in het zonnetje wordt gezet. Ze heeft een uitgebreid palmares. Ze bracht de kunstenaars uit Noord in beeld. Ze startte Noord Bruist op en stimuleerde Muziek op de Rotte. Ze lag aan de basis van Gallery Crawl en kwam met het idee van de Burger Bepaalt. Hierbij beslisten burgers over welke initiatieven geld kregen en hoeveel, een uniek experiment. Als cultuurscout zette ze kunst en cultuur op de kaart. Directrice Gaby Lafeber vond Sannes vertrek jammer en overhandigde de bloemenruiker.

Diverse bewoners kregen op de cultuurborrel de gelegenheid tot pitchen. In vijf minuten konden ze een Rotte Initiatief naar voren brengen. We kregen spetterende initiatieven van een Delfts Dansorkest ( Hans Meijer) tot een Rotte Terras vóór het Nivon ( Willem Emte) en een verbinding tussen Rebels en de nieuwe brug met blazers en een klassiek orkest ( Ruud Benjamon) Katy Palmen kwam met de heldin Hildegonde die de Rotte opvaart. Historicus Dick Vuijk wil het antieke Rottebeeld naar Noord.

   

Carel Kraayenhof
Het festival start met een honderdtal Barbershop Singers in pak. Ze kaderen in de Amerikaanse traditie van de zingende en de wachtende kappers klanten. Naadloos sluit de Bezetting Speelt aan. Het is een heerlijk kamerorkest met een bijzondere keuze. Enig was de muziek rond de schilderijententoonstelling van Moessorgski. Op het kleine podium komen ze nog meer cozy uit. Emotioneel is het Perzische Tarmonica met harpen. Het publiek is muisstil.

Top act van de avond is Carel Kraayenhof met zijn Bandoneon en strijkersorkest. Hij speelde op de verjaardag van Koningin Maxima. Virtuoos is ook de pianist. De muzikanten zijn op elkaar ingespeeld. Ze spelen trage , ritmische en sentimentele tango’s. De Bandoneon was het instrument van de Duitse migranten in Argentinië en Uruguay. Koppels dansers maakten de hartstochtelijke sfeer compleet. Het publiek was ontspannen en geïnteresseerd. Kraaijenhof kreeg een staande ovatie.

De Kift
Zaterdag worden we getroffen door een Braziliaans bandje met muziek uit alle windstreken. Het Turks Rotterdamse Koor doet met zijn verhalende zang en geëngageerdheid denken aan de Internationale Nieuwe Scène. De Harber Singers zingen enthousiast meerstemmig en verleiden het vrouwelijk publiek. Flink komt met experimentele muziek , een modern jasje voor Miles Davis. De avond eindigt spetterend met de Kift een theatrale band. Poëzie wordt afgewisseld met opzwepende muziek waarop het publiek aan het dansen gaat.

Te gekke statements als de zinloze tijdsverspilling van de ronddraaiende wereldbol tot de hond die kan lezen en schrijven.  Groupies die de Kift al jaren vergezellen mengen zich met enthousiaste buurtbewoners die een nieuwe jeugd beleven. In Postiljon heeft de afterparty plaats waar geborreld wordt en vooral veel nagepraat en morgen zijn de dansgroepen aanzet.

   

Tango en Salsa
Zondag is de dag van de dans. Quartito Azul uit de Zomerhofstraat zorgde voor workshops en ontroerende tango. Ze werden hierbij begeleid door een virtuoos duo. De éénlingen werden uit het publiek geplukt en in beweging gebracht. Natuurlijk was er ook de rouwe Argentijnse Tango uit de volksbuurten gebracht door Isabel Bermejo en Bandoneon speler Kaspar. Op het kleine podium wisten ze de harten te raken.

Na de tango zorgden de salsa en Bachata uit de Dominicaanse Republiek voor het vollopen van het festivalterrein. Ononderbroken werd uren gedanst door minimaal 70 koppels op opzwepende muziek met leadzanger Ramon. Van op de tribunes werd met een glimlach gekeken. Meer warmte in ons kikkerland.