De tweedaagse Terras Editie van Muziek op de Rotte was uiterst charmant. De tafeltjes en stoeltjes vervingen de toch onpersoonlijker tribune. De spits werd... Terras Editie Muziek op de Rotte verrast

De tweedaagse Terras Editie van Muziek op de Rotte was uiterst charmant. De tafeltjes en stoeltjes vervingen de toch onpersoonlijker tribune. De spits werd afgebeten door de Rotterdam Chamber Music Society, een kleinschalig kamer -orkest dat puur klassiek uit de 18de eeuw ten berde bracht.

Ze werden gevolgd door ZAPP4, klassieke musici die een interpretatie gaven van nummers van Radiohead en Nirvana. De muziek verwijst naar progressieve rock van Radiohead en de rauwe grunge van Nirvana. Het publiek reageert er enthousiast op.

  

Op zaterdag krijgen we de Lílian Vieira Grupo, die samba brengt, funk choros van Brazilië. Het was een echte belevenis met aanstekelijke dansmuziek.

We kregen een meeslepend programma vol muziek uit de hoogtijdagen van Elis Regina.Het publiek ging meteen los maar werd verzocht om weer te gaan zitten gezien de Corona regels.

  

Ook de Balcony Players zijn weer van de partij. Ze verplaatsen ons naar de zigeuner dorpjes in Roemenië en het carnavalsfeest in Rio de Janeiro en brachten verstilde Israëlische muziek en ook New Orleans Blues.

Benjamin Herman weer van de partij
Flink speelt elektronische muziek. De muziek wordt gespeeld en vervolgens omgevormd in een specifieke sound. De groep wordt ondersteunt door Benjamin Herman die zich dienstbaar opstelt. Al hebben ze slechts eenmaal samen gerepeteerd, het was een geweldig optreden. Benjamin speelt solo’s, blues en rauwe muziek.

  

 Flink doet Donald Byrd en de Blues van Miles Davis herleven. Ze brachten ons het beste van de Brecker Brothers. Het podium kreeg diezelfde middag Switchbacks, een Nederlandse Bluegrass groep op bezoek die het publiek bijzonder opvrolijkte.

De terras opstelling om Corona redenen gaf slechts plaats aan 150 deelnemers. Door het inlassen van een grote pauze kon er telkens nieuw publiek naar binnen gelaten worden. De wachtrijen waren maximaal 20 personen. Iedereen moest plaatsnemen aan een tafeltje en werd ook daar bediend door het personeel dat meteen afrekende.

  

Iedereen moest ter plekke blijven zitten. Mensen hielden zich aardig aan de regels. Opvallend was dat veel publiek mee luisterde van op het brug en  aan alle kanten van de Rotte. Met de terras uitgave is veel succes geboekt.

Volgend jaar hopen wij dat Muziek op De Rotte weer in zijn oorspronkelijke vorm met heel veel volk door kan gaan en dat er volop gedanst kan worden. De positieve elementen zoals de gezellige  zitjes en de opzet van het ponton zullen zeker meegenomen worden.

Muziek op de Rotte is een productie van het Rotterdams Volkstheater.

De volledige reportage kan je vinden op noord010inbeeld