Toevalligheden als inspiratiebron
Cultuur december 24, 2020 Joop Bastinck
We struinen door de Keileweg die in een reuze zandbak is omgetoverd en belanden via een stalen deur bij het atelier van Onno Poiesz. Een trapje op en we komen in zijn uitkijktoren. Onno komt vaak bij Mister Serious een hip zaakje met tassen en petten naast brouwerij Noordt. De afgebladderde gevel van de brouwerij aan de Zaagmolenkade was hem een doorn in het oog. Hij benaderde zelf de brouwerij die enthousiast reageerde en hem carte blanche gaf.
Poiesz is geen onbekende voor het Centrum Beeldende Kunst. Zijn eerste opdracht was jaren geleden voor het Oorlog en Verzetsmuseum. Van het CBK kreeg hij dan ook volle steun. Ook de BIS van de Zwartjanstraat en de wijkraad Agniesebuurt droegen hun steentje bij.
Wandschilderingen zijn belangrijk voor de health van een buurt. Onno verwijst naar New York. Ze maken de buurt aantrekkelijk Poiesz vertrekt van het driedimensionale dat hij omzet in 2D. Hij begon als graffiti jongen en ging snel over naar wandschilderingen.
Volgens Poiesz heeft streetart zijn betekenis verloren. Al te vaak wordt de gemakkelijke weg gekozen. Onno vertrekt vanuit beelden. Zo is het werk bij de brouwerij ontstaan vanuit allemaal verfrommelde kleurrijke isolatie slingertjes. Poiesz vertrekt altijd van iets bestaands. De vertaling naar 2D is de uitdaging. Hij wordt getriggerd door de vele toevalligheden. Zijn vormen zijn zo min mogelijk bedacht.
Het kunstwerk
Aan de overzijde van zijn muur bracht illustrator Chris Versteeg een mooie zwart-witte strip aan. Hierdoor kreeg Onno de mogelijkheid om uitbundig, feestelijk met kleur te spelen. Het bewegelijke tegenover het strakke. Hij begint met een kleuren combinatie en eindigt met alle kleuren. Het werk heeft nog geen titel maar er zit verbinding in, allemaal door elkaar heen en verschillende kleuren. Havensteder was enthousiast en beloofde het kunstwerk aan te lichten.
Poiesz wil een goed en betekenisvol product afleveren. Dat moet ook anders kan je de huur niet betalen. Kanttekening is wel dat de gemeente steeds hogere huren vraagt waaronder echt onderzoek heeft te leiden. Het kunstwerk bij de brouwerij doet mij denken aan het grote werk op de prominente plek bij het Grafisch Lyceum. Ook dit werk één en al beweging als dartelende dekbedden is van Onno’s hand.
Veel kunstenaars benijden hem die plek. ‘ streetwork dekt niet meer de lading. Mijn kunstwerk is ook aangebracht met een spuitbus, maar dit is helemaal niet het belangrijkste.’
Poiesz geeft toevallige materie een transcendente betekenis. Noord heeft weer aan waarde gewonnen.