Bij het nieuwe woonblok Bloklandstraat aan de 1e Pijackerstraat is een blindnis aangebracht, een nis naar een oude traditie die terug gaat naar eind... Opvallende ontwerpen voor muurschildering

Bij het nieuwe woonblok Bloklandstraat aan de 1e Pijackerstraat is een blindnis aangebracht, een nis naar een oude traditie die terug gaat naar eind 18e eeuw. In een kader troffen we toen schitterende reclames van Droste tot de Holland Amerika Lijn. Drie kunstenaars waaronder een duo maakten opvallende ontwerpen die ze aan de bewoners presenteerden in Huis van de Wijk het Klooster. Ze werden gespot door Mural Inc. die bemiddelen tussen kunstenaars en sponsors. Het kunstproject wordt ondersteund door Woonstad en het Centrum Beeldende Kunst.

Het is aan de bewoners om hun voorkeur uit te spreken. Een Ad Hoc commissie hakt dan de knoop door. Het duo Naamloozz en Nnamari brengt acht blokken in de nis van super strak tot enorm kleurrijk. Kunstenaar Kenneth legt ons uit dat hij en zijn vriendin hier een eenheid van willen maken. Het werkt als een memory. Bewoners en kinderen uit de buurt bepalen zelf de compositie.

Het kunstwerk wordt het verhaal van de straat. Het overgebleven huis is geen vreemde eend meer in de bijt. Kenneth wilde de kleuren van de straat in beeld brengen en er een eenheid van maken. Ze spraken met buurtbewoners die 40 tot 45 jaar in de wijk wonen. Ze spraken over verpaupering en een moeilijke verandering.

  

In hun muurschildering brengen ze dan ook verschillende lagen aan. Petra van Noort verbeeldt de digitale wereld en brengt hem in de werkelijke wereld. Haar schilderij is een tijdsbeeld, een beeld van de social media tijd. Ze schildert een jong meisje met twee gezichten. Het werk is sprekend en bijzonder figuratief. Babette Kleijn ontwierp een speels werk dat aansluit bij de lijnen aangebracht in de muren.

Het werk verbeeldt een lijnen landschap dat uitspringt door het kleurverschil. Op dat landschap dartelt een balletje, een cirkel, wat zorgt voor een speels element. Het versterkt de witte ruimte. Dieptewerking brengt ze aan met ijzertjes, zodat het werk tweedimensionaal wordt. Het lijkt op een rooster waarbij de ijzertjes zorgen voor schaduw en diepte.

Het is suggestieve symboliek. Aan de onderkant blijft het grijze stuckwerk behouden. Babette: ‘Ik wilde iets gevoelig en frivool.’ Architect Ruoff vertelt ons dat de blindnis aan de kop een noodzakelijke afsluiting is van een bouwblok. Het toekomstige kunstwerk kadert in een traditie.