Hildegard in Jan van der Ploeghuis
Cultuur november 5, 2023 Joop Bastinck
De volledige reportage kan je vinden op Noord010inbeeld
Mensen uit allerlei culturen verkennen de stad door de routes langs ateliers te lopen op het Grote rotterdams Atelier weekend. Zo druppelen ze ook het Jan van der Ploeghuis binnen en volgen de pijlen naar de zesde verdieping, waar Machteld Teekens en Henk Elenga een pop-up atelier hebben ingericht in een flat.
Daar wacht hen een verrassing. Er staan manshoge platte dozen met onbekende schilderijen, die Henk in een vorig leven, toen hij expat kunstenaar was in St Petersburg, heeft geschilderd. Henk heeft zelf geen idee meer wat hij heeft geschilderd en durft ze niet open te maken. Iedere bezoeker mag een pakket uitpakken.
Op de lege betonnen muren van de flat vinden ze uiteindelijk een plekje. Beneden in het Atrium is een installatie te zien van een kersvers schilderij, een dag van tevoren gemaakt door de kunstenaars. Het is een portret van Hildegard von Bingen.
Liederen van Hildegard
Het portret is tegelijk een reclamebord van de droom over de toekomst van de Hildegardiskerk. We hopen dat ook dit gebouw, net als het klooster, een openbare functie zal behouden. We laten ons inspireren door het nieuwe onderzoek over het leven en de werken van de abdis uit de 11de eeuw.
Boven discussie verheven zijn de liederen van Hildegard. Sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw, toen ze werden ontdekt en gepubliceerd, worden ze door vele ensembles over de hele wereld gezongen. Deze liederen hebben een geheel eigen publiek getrokken, maar ook hebben ze invloed op de moderne muziek.
Rotterdam is een van de belangrijkste zangeressen rijk. Dus op zondag 17 september werden er in het Atrium met het schilderij als achtergrond liederen van Hildegard von Bingen ten gehore gebracht door Cora Schmeiser. Zij is zangpedagoge bij de SKVR en uitvoerder van talloze projecten rond Hildegard. Maar ook hoe ze zich intensief bezighoudt met moderne muziek en poëzie en zoekt ze de link tussen beide.
Hoe sacraal de zang ook was tussen de bananenbomen van het Atrium van het Jan van der Ploeghuis, het gaat ver uit boven het Gregoriaans van die tijd. En dus heeft het de eeuwen doorstaan, om nu een nieuwe generatie te inspireren.