


De Zaagmolenstraat vraagt om structurele oplossingen voor een leefbare, verkeersveilige en bereikbare straat! De werkgroep Zaagmolenstraat (bewoners en wijkraadsleden Oude Noorden) luidde een aantal weken geleden de noodklok over de extreme trillingen en geluidsoverlast van de trams en over de verkeerssituatie in de Zaagmolenstraat.
Sinds de omleiding van de trams in verband met het project Hofplein rijden er dagelijks 370(!) trams door de straat, van 05:45 uur in de ochtend tot 00:40 uur ’s nachts. Daarna hebben de bewoners nog uren geluidsoverlast en trillingen omdat van allerlei plekken de trams weer naar de remise moeten en door de Zaagmolenstraat rijden.
Als reactie op het persbericht was er veel commotie, met name op de sociale media. Op de sociale media werd de suggestie gewekt dat het persbericht het doel had het weren van de tram vanwege geluidsoverlast en trillingen, zonder oog te hebben voor de bereikbaarheid van de wijk. De werkgroep Zaagmolenstraat wil nadrukkelijk stellen: niets is minder waar.
De bereikbaarheid van de wijk, juist ook per openbaar vervoer, staat bij de werkgroep hoog op de agenda. De werkgroep is zeer bewust van het belang van bereikbaarheid voor de vele bewoners, ondernemers en bezoekers van de wijk. Juist daarom hebben wijkraad en bewoners in de afgelopen jaren herhaaldelijk bij de gemeente Rotterdam gepleit voor een duurzaam, veilig en toekomstbestendig alternatief.
Eenrichtingsverkeer
Voorstellen van de werkgroep waren onder andere: Het invoeren van eenrichtingsverkeer; Verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u; Plaatsing van flexibele flitspalen. Deze maatregelen leiden tot minder verkeer, minder uitstoot, minder lawaai, veiliger oversteken voor voetgangers en fietsers, en meer overzicht bij calamiteiten.
Daarnaast heeft de werkgroep ook al jaren gepleit voor de inzet van een elektrische bus door de wijk – een stiller, veiliger en milieuvriendelijker alternatief dat bovendien de bereikbaarheid waarborgt. Er is zelfs sinds 2023 een bus voorstel door een bewoner van het Oude Noorden gemaakt en elk jaar daarna herzien.
Met de werkgroep proberen we nog steeds te bereiken dat er een bus komt. De werkgroep werkt ook nauw samen met de speciaal aangestelde projectmanager Zaagmolenstraat van de gemeente. De werkgroep is ervan overtuigd dat het inzetten van elektrische bussen goed zal werken.