“‘Je bent te commercieel’, dat is wat me steeds werd gezegd tijdens mijn studie op de Academie”.Aan het woord is Bernadette van Wijlen, mode... MAGISCHE DINGEN OM AAN TE RAKEN Bernadette van Wijlen


“‘Je bent te commercieel’, dat is wat me steeds werd gezegd tijdens mijn studie op de Academie”.
Aan het woord is Bernadette van Wijlen, mode en lifestyle stylist. Ik ontmoette haar tijdens het Groot Rotterdams Atelier Weekend en kocht kleding bij haar Styling Stock Sale, deze kleding houd ze soms over na shoots en krijgen zo een goede bestemming.

Ik was verrast over de kleuren en het design. Ver van mijn bed, als ik het in een winkel zou zien, zou ik eraan voorbij lopen. Het bleek uitstekend te passen en te kleuren en dus vroeg ik me af: heb ik soms iets gemist? Tijd om een bezoek te brengen en Bernadette te vragen over haar werk te vertellen. Ik ben op bezoek in De Wasserij.

Dat is een atelierpand van de SKAR in de oude wasserij van het voormalige ziekenhuis aan de Bergweg, Een mooi wit gebouw met een industriële touch. Een broedplaats voor innovatieve modeprofessionals. Bernadette studeerde op het Grafisch Lyceum in Utrecht.

Ze liep stage bij een fotostudio en kwam erachter dat ze in plaats van grafisch ontwerper toch liever styliste wilde worden.

Dus studeerde ze verder aan de Willem de Kooning Academie, afdeling Lifestyle and Design. Een stylist draagt bouwstenen aan voor een visuele identiteit van een merk of een product. Dat kunnen voorwerpen zijn, maar ook kleding en accessoires. ‘Beeldelementen’ heet dat in kunst jargon.

Iedereen kent de fotokaarten van de Hema met de pastelkleurtjes. Er wordt geen product aangeprezen, en toch weet je dat wat op de foto staat met de Hema te maken heeft en niet met de Bijenkorf. De kaarten zijn verrassend divers en toch is het allemaal Hema. Het is voor iedereen: jong , oud, rijk, arm. Volks, universeel, blij, praktisch. Vrolijk. Familiefeestjes. Er zit een zintuigelijke kwaliteit aan de gefotografeerde voorwerpen.

Je kan ze bijna oppakken. Je hoort het ritselen, schuren, waaien. Er is iets onmiskenbaar Nederlands aan die plaatjes, en in dit geval bedoel ik dat positief.

Ook in het andere commerciële werk van Bernadette zie ik het terugkomen. Er is een speelse trefzekerheid overgebleven. In de keuze van de attributen en de omgeving, wordt het alledaagse op een verrassende manier uitgelicht. Als toeschouwer heb je het gevoel dat het om het juiste moment ging, om de klik. Om plezier.

‘Niets is leuker dan reageren op een vraag en een photoshoot voorbereiden. Kleding, schoenen en kleine ‘props’ verzamelen en je voorstellen hoe het gaat lopen, vallen. Samenwerken op een grote set met fotografen, art-directors, regisseur, make-up artist, set stylisten, mensen van licht en geluid, producers. Of in het klein met een fotograaf op het atelier fröbelen aan een stilleven met zeepjes.


‘Wat heb je gedaan tijdens Corona?’ De vraag kan niet uitblijven. Het is opvallend hoeveel kunstenaars daar een positief antwoord op geven. Bernadette laat de foto’s van stillevens zien.‘Gelukkig had ik mijn atelier’ zegt ze. ‘Met bevriende kunstenaars. We waren ineens uit de drukte. Alles viel stil.

Het was zo vreemd, we kunnen het ons nu bijna niet meer voorstellen.’ Met een fotograaf heb ik stillevens gemaakt met onder andere zeep en sponsjes. Het fröbelen, urenlang stapelen van kleine lichte voorwerpen. Het was fijn om autonoom werk te maken’.

Ik blader door de verstilde opnames van voorwerpen. Schuursponsjes, zeepjes. We letten er nooit op, ze liggen voor bijna niets in de schappen van de winkel. Hier staan ze gestapeld in een kubistisch aandoend stilleven en vragen ze onze speciale aandacht. Ze stonden in het licht van de studio in het middelpunt. Een bijna magisch geheel van kleur, textuur en vorm.

De Wasserij: https://dewasserij.cc Bernadette: https://www.bernadettevanwijlen.com/