Als ik binnenkom in de natuurvoedingswinkel van Mastrigt, Zwart Janstraat 130,  sta ik versteld van het enorme assortiment op schappen in de vrij diepe... Van Mastrigt een traditie

Als ik binnenkom in de natuurvoedingswinkel van Mastrigt, Zwart Janstraat 130,  sta ik versteld van het enorme assortiment op schappen in de vrij diepe winkel. Hoestspray, magnesium, kokosolie, lavendel, Himalaya Herbals, Tai ginseng, Alka thee, zuidvruchten, kwaliteitsbier van Bastiaanse, Ecomil, speltpapje, quinoa, gember- mix, wortelsap, glutenvrij bier, Tamari sojasaus,

Ruiter sport chocolade en dieetproducten. De zaak is een door en door familiebedrijf. 96 jaar geleden opende opa van Mastrigt de zaak voor koloniale waren en delicatessen. Alles werd toen los aangeleverd en door de kinderen in glazen potten gestopt. Met de handkar werd een en ander rond gebracht. We praten uitgebreid met Willem de kleinzoon en huidige eigenaar. Hij kwam in 1986 in beeld en opende de huidige reformwinkel. Heel anders is de zaak dan de supermarkt waarin alleen de hardlopers terecht komen en je niet kan rekenen op enige vorm van kennis.

Een reformhuis is geen vetpot, gelukkig hoeft Willem geen huur te  betalen. Willem runt de zaak met Monique. Het is hard aanpoten, een 60- uren week met 52 openingsuren en dan nog de administratie. 

Contact met klanten

Wat beweegt Willem ? ‘Mij spreekt vooral het contact met de klanten aan, de kleinschaligheid en de nadruk op kennis.’ Willem leerde van zijn vader en volgde tal van cursussen. Monique volgde een drogist opleiding omdat de zaak ook homeopathische geneesmiddelen verkoopt.

Aan de wand prijken diverse certificaten. Wat Willem lastig vindt is de invalshoek van grootschalige producenten. Als een product niet loopt wordt het weggesaneerd. Origineel aan de reformwinkel is het groenten abonnement gekoppeld aan de Boerderij Landzicht in Strijen ( Mijnsheerenland ) en Vitatas. Willem heeft een tachtig abonnees.

Van Mastrigt heeft een vaste klantenkring die heel multicultureel is. Van de nieuwe bewoners druppelen er langzaam enkelingen binnen.

Zuidvruchten, kruiden, anti allergie en glutenvrije producten zijn het populairst. Mondelinge reclame en geen folders zorgen voor de aantrekkingskracht.

Willem heeft altijd zelf gezorgd voor oplossingen en was geen verwend zoontje. broer en zus zitten in de IT en Willems vrouw behandelt dementie. Vóór de corona  bevoorraadde de zaak ook cruiseschepen met rijstmelk en glutenvrije producten. Probleem op dit moment is de aanlevering. S

inds de corona zijn bij Holland PHarma wel 8000 producten niet meer te krijgen. Er zijn problemen met productie en transport. Willem wil nog doorgaan tot zijn pensioen en geniet er nog van met volle teugen. Maar het is hard werken, niets gaat vanzelf !