Een uitgebreide fotoreportage kan je vinden op Noord010inBeeld In het Stadsarchief werd een drukke bijeenkomst gehouden rond het Voorlopig Ontwerp HofbogenPark. Het ziet er... Hofbogen Park veelbelovend

Een uitgebreide fotoreportage kan je vinden op Noord010inBeeld

In het Stadsarchief werd een drukke bijeenkomst gehouden rond het Voorlopig Ontwerp HofbogenPark. Het ziet er veelbelovend uit. Gespreksleider was Josje van Nes, die alles soepel voor elkaar kreeg.

Michel de la Vieter, Stadsmanager van de Gemeente Rotterdam schetste de grote lijnen van het masterplan, dat niet alleen het dak betreft, maar ook de aangrenzende straten van gevel tot gevel. Mascha Onderwater van de Urbanisten presenteerde het ontwerp, terwijl Marjolein van Eig van BureauVanEig een beeld gaf van de 7 opgangen, een variatie van rechte en wentelvormige trappen op sokkels.

Bij het voorlopig ontwerp is stevig rekening gehouden met de bewoners inbreng tijdens de buurttafels. In 2023 wil men starten met de werkzaamheden op het dak, eind 2024 streeft men naar een afronding.

Overal wordt bijkomende financiering gezocht bij Europa, bij Nationaal Erfgoed. Het is uiteindelijk ook de bedoeling in 2028 de A20 te overkappen. De vergroening van de straten gebeurt los van het Voorlopig Ontwerp, stapsgewijs.


Historie
Bomen zijn in het plan een hot item. De beplanting gaat van stedelijk naar landschappelijk met polder en watergebied. We krijgen open stukken en meer besloten stukken. Ingezet wordt op een verbindende route met veel biodiversiteit. De inspraak van omwonenden heeft geleid tot minder roering, minder inkijk en meer bomen.

Aandacht wordt besteed aan de historie. Zo wordt er veel gewerkt met bielzen en portalen. Het pad krijgt de breedte van het treinspoor, 1,94 meter. Bij de opgangen komen drinkwaterpunten en daar en bij de ‘balkons’ komen QR codes voor historische verhalen. De verlichting wordt subtiel. Bij Station Hofplein worden de lekkages verholpen en het grasveld wordt bloemerig in combinatie met een commerciële voorzieningen en een treinwagon.

Bij de Heer Bokelweg komt een wateropvang. Het water kan vervolgens weer opgepompt worden ten behoeve van de beplanting. Er komen zowel winterbeplanting als bollen, balkons en per.

Opgangen komen bij de Teilingerstraat, het Ammersooiseplein (daar in combinatie met een glijbaan), bij de Zomerhofstraat, Bergweg, Bergselaan, Tak van Poortvliet en Gordelweg. Happy Italy krijgt een terras op het dak en een inpandige lift.

Er komen 5 liften voor scootmobiels en kinderwagens. De beplanting is inheems en biologisch. Marjolein zoemt in op de trappen, ze zijn transparant en de treden zijn geluiddempend. Ze zijn spiraalvormig of recht. Er is zelfs een dierenopgang voorzien. Het beplantingsproject start vanaf het centrum.

Hopleintrein
Klap op de vuurpijl is de elektrische trein, die een plekje krijgt op het dak van Station Hofplein. Zoals de meesten weten, is het Hofbogen Viaduct gebouwd voor een spoorweg door Rotterdam-Noord. De bedoeling was dat de trein geen belemmering zou zijn voor het stadsverkeer; in 1900 waren dat paardenwagens, handkarren en enkele auto’s.

Die zouden er onderdoor kunnen rijden zonder te wachten op passerende treinen. In 1908 was de spoorlijn van Rotterdam naar Scheveningen en Den Haag klaar. De trein was de eerste elektrische trein in Nederland! Je reed ermee naar Berkel, Rodenrijs, Pijnacker, Wassenaar, en ook naar het strand van Scheveningen.

Bijna elke wagon had een elektrische motor en aan elke kant een kleine stuurcabine. Daarvoor werd speciaal een nieuw model ontworpen. Van dat speciale model zijn nog twee exemplaren overgebleven.

Eén ervan staat in Rotterdam; bij Stoom Stichting Nederland wordt hij opgeknapt. Leerlingen van Rotterdamse scholen en vrijwilligers zijn er hard aan het werk. Het is nu zover dat de metalen wanden er aan de buitenkant weer op moeten worden geschroefd.

Als de trein klaar is, komt hij op het dak van het Hofpleinstation, niet om te gaan rijden maar om te bekijken en om er buurtactiviteiten te organiseren.

Er komt veel informatie over de geschiedenis van de spoorlijn en van de wijken in Noord. Ook over het Hofbogen Park kun je er van alles te weten komen. Wil je meer weten over de restauratie van de trein of meehelpen met restauratie? Ga naar: www.hofpleintrein.nl. Wagon staat in het museum van Stoom Stichting www.stoomstichting.nl