Linde Schinkel met twee kompanen, een actrice en een luitspeler, brachten in Noordplein 12 voor een volle zaal een ontroerend theaterstuk. Linde van het... Ontroerend zangtheater over ijdelheid

Linde Schinkel met twee kompanen, een actrice en een luitspeler, brachten in Noordplein 12 voor een volle zaal een ontroerend theaterstuk. Linde van het Pijnackerplein is sopraan en weet oud Engelse liederen te verbinden met alledaagse dingen, fantasieën en gedachten rond betrekkelijkheid.

Ze brengen een ode aan het leven van een anoniem overleden vrouw die ze Janine noemen. En daarmee brengen ze ook een ode aan de melancholie. Alles speelt zich af in en rondom een soort poppenkast. Midden op de speelvloer staat een grote houten secretaire die op allerlei manieren open kan. De kast is gemaakt door Wout Rockx, eveneens uit het Oude Noorden.

De zwaan komt regelmatig terug, vaak vergezeld van plumeaus. Een speelgoed trammetje tuft voorbij onder de klanken van ‘ la Vie en Rose’. Snippertjes papier gaan richting prullenbak. ‘Hoe het begint’ is het commentaar. Een koets verschijnt in het poppenhuis en Victoriaanse dames vergezeld door heren van stand als Francesco di Roma en Philippe de Paris naast Bram uit Schiedam.

Jeanine zingt met melancholische stem en dan gaan de poppen aan het dansen. Op de taart staat het bruidspaar.

Een eland en een paard gaan elkaar te lijf. Stukjes papier dwarrelen door de lucht. De sopraan wordt belaagd met een haardroger. De kinder- en kapkamer verschijnen in de poppenkast en het hoofd van Linde in een heus schilderij.

Alles gaat vervolgens de prullenbak in, zelfs de baby. ‘Janine had al heel lang geen contact meer met haar kind.’ ‘Ik had het allemaal anders gedacht met optredens in de scala van Milaan, het concertgebouw en de Londense Royal Albert Hall’. De kast gaat dicht en het hoofd van de sopraan wordt wit bepoederd als teken van vergankelijkheid.

Ze bijt in de appel van kennis en de dood verschijnt. ‘Joy your live’. Het vliegtuig gaat van Amsterdam naar Colorado Springs en de muzikant zingt country. Weer verschijnt de zwaan en dan het doodshoofd met de leeggedronken gifbeker en de gekneusde appel.

De speelgoed auto racet door de zaal. In een absurdistische scene leidt het speelgoed een eigen leven. De hele kast wordt ingepakt met een plastic zeil en het doodshoofd krijgt er een soort jurk van. Met grote kunsthanden omhelst hij de actrice. Vanitas Vanitatum: IJdelheid der IJdelheden.

Waar zijn we mee bezig? Waar gaat het echt om? Het publiek was enthousiast ook al werd het flink uitgedaagd om zich echt in te leven in wat de getoonde beelden zouden kunnen betekenen en om mee te gaan in de mood.

Schitterende zang, mooi theatraal optreden en heerlijke muziek. Het stuk werd gevolgd door een heerlijke brunch met allerlei lekkernijen. Wat een middag!

Optreden van VOX Muziektheater. Concept, zang en spel: Linde Schinkel (sopraan), Martine van Ditzhuyzen (actrice), David Mackor (luit).