

Vruchtbaar Cultuurpanel
Uitgelicht april 6, 2025 Joop Bastinck

Na de succesvolle Cultuurborrel met een opkomst van 50 mensen werd de opvolger Cultuurpanel geïntroduceerd. We konden een 25- tal geïnteresseerden begroeten. Gespreksleider Menno Smit vraagt de panelleden zich voor te stellen. Mireille Jacques is wijkraadslid en heeft cultuur en groen in haar pakket.
Ze bepleit samenwerking tussen alle wijken in Noord en wil een mini Dunya van de grond krijgen met ondernemers, kunstenaars en muzikanten. Francis Welbedacht gaat met haar collega Safia over de bewonersinitiatieven waarmee ook culturele initiatieven worden gesteund. Ze wil meer activiteiten door de wijk heen. Over succesvolle activiteiten als Noorderdicht hoeft niet telkens gebakkeleid te worden. Jan Meijer van het Rotterdams Volkstheater heeft een bewoners netwerk opgebouwd in de wijken.

Het volkstheater organiseert Muziek op de Rotte en Feestival met allerlei wijkpartijen. Het theater begon 40 jaar geleden met een tent die door de aannemers van de sociale woningbouw aan de bewoners werd geschonken als ontmoetingsplek.
Steeds wordt gezocht naar samenwerking met bewoners Ouwe Rotten, Cult Noord, muzikanten uit de wijk. Het Volkstheater creëert een ontmoetingsplek waar bewoners met elkaar kletsen.
Tijdens corona waren er kleine optredens door heel Noord met muzikanten en acrobaten. Dit kan wellicht weer gestart worden. Edwin de Voigt organiseerde Noorderdicht tijdens corona. Bewoners konden op een bierviltje een gedicht schrijven. De mooiste werden uitvergroot en opgehangen bij winkels en horeca.
Dit was een opgave, veel ondernemers waren murw geslagen via een app, je kon dan een wandelroute volgen. Noorderdicht werd gevolgd door Noorderdicht aan de Bar met roulerende dichters en muzikanten. Muurschilderingen van bekenden voetballers werden verbonden met poëzie.
Julia den Outer is van Cultuur Concreet die zoveel mogelijk geld wil doorsluizen naar de wijken. Cultuur Concreet is makkelijk benaderbaar. Julia wil nieuwe initiatieven steunen en een gevarieerd programma krijgen in de wijken van Noord.

Publiek in actie
Het publiek komt nu aan het woord door op stellingen voorgelezen door Menno te reageren met eens of oneens. ‘ De wijkraad is te weinig bekend bij de bewoners.’ Degenen die het hiermee oneens zijn, stellen dat als er een belang is bij bewoners de wijkraad best wordt gevonden. En hoe is het met Cultuur Concreet?

Ook hier speelt het belang een rol. De bekendheid van Cultuur Concreet is ook een opgave voor de organisaties die er geld van krijgen. Gebruik het logo in de publiciteit. Vertel over Cultuur Concreet bij het invullen van de scheur briefjes of het gebruik van de QR code. Een stelling stelt een 75% bereik-eis van de bewoners. Je bereikt nooit iedereen wordt gesteld, maar richt je op de interesses en de doelgroepen. Wie past bij mijn evenement? Laat bij je evenement ook de verscheidenheid zien. Posters en social media (TikTok, Instagram, YouTube) zijn belangrijker dan flyers.
Tijdens de publieksreacties hoorden we spannende en leuke introducties. Zo organiseert Kobalt in samenwerking met het Kinderparadijs Lego Lab, een uitdaging voor kinderen om hun fantasiewereld te bouwen. Perron Noord heeft een tiental prachtige muzikale optredens. Schoon en veilig Noord wilt culturele workshops om haar boodschap te versterken.
Patrick Laurens wil een cultuurbijeenkomst op een middag, dan kunnen ook kunstenaars en muzikanten aanwezig zijn. Het Kapelletje bestaat 40 jaar en Studio de Bakkerij doet veel voor jongeren.