Acht eigenaren zeiden al snel ja tegen vernieuwing van de fundering van woningen in de Blommersdijkselaan en Hildegardisstraat. Bewoner Floris Bonke en Manon Helfrich,... Geslaagde reparatie fundering Blommersdijkselaan

Acht eigenaren zeiden al snel ja tegen vernieuwing van de fundering van woningen in de Blommersdijkselaan en Hildegardisstraat. Bewoner Floris Bonke en Manon Helfrich, projectleider bij Woonstad zijn heel tevreden over hoe de samenwerking verliep. Woonstad beschouwt het als een voorbeeld project. In juli kocht Floris zijn bovenwoning aan de Blommersdijkselaan.

Als je zijn huis doorloopt, ga je schuin omhoog. Hij wist bij aankoop al dat de fundering slecht was en vervangen moest worden. Dat wilde hij met de buren aanpakken. Woonstad van haar kant kende de slechte staat van haar panden al. Daar waren ze nog niet mee aan de slag gegaan, omdat ze voor het hele Oude Noorden een planning aan het maken waren voor het repareren van de fundering.

Toen klopte de buurman Floris aan. Die wilde zijn fundering liefst zo snel mogelijk vernieuwd hebben. Hij ging heel voortvarend te werk. Hij had zijn andere buurman en de onderbuurvrouw al mee. Het is beter om de fundering met meer panden tegelijk te doen. Anders kunnen huizen die verder zakken andere panden meetrekken en je deelt de kosten. Een stukje verderop in de straat en iets om de hoek stonden er gebouwen waarvan de fundering in orde was.

Van alle huizen daar tussen benaderde Floris de eigenaren: Woonstad Rotterdam, verschillende investeerders en enkele particulieren eigenaren. Iedereen wilde de vernieuwing van de fundering aanpakken.

Dat een buurman de eerste stap zet was tamelijk nieuw voor Woonstad. Het eerste wat projectleider Manon heeft gedaan, is de planning voor deze huizen los te maken van de plannen voor het hele Oude Noorden, zodat ze hiermee snel aan de slag konden.

Ze heeft van dit project geleerd dat het goed is direct interne goedkeuring en budget aan te vragen als er een kans is dat Woonstad samen met particuliere buren een fundering gaat vernieuwen.

Dat versnelt uiteindelijk het proces. De gemeente wil reparatie van erg slechte funderingen stimuleren. Daarom kon het project begeleiding krijgen. De begeleider wist de weg. Hij liet alle eigenaren een verklaring tekenen dat ze mee wilden doen. Hij inventariseerde de wensen en liet de prijsopgaven maken. Floris hoefde de buren slechts af en toe te mailen. Volgens Helfrich hebben ze geluk dat het panden zijn die nogal op elkaar lijken.

Daardoor waren ze het snel eens na het onderzoek. De panden recht zetten kon al niet meer. Ze hebben ervoor gekozen ze te stabiliseren, zodat ze niet verder kunnen zakken. De huizen worden nu ook helemaal vernieuwd en er komt een waterberging onder. Voor Woonstad was dit een voorbeeldproject.

Ze hoefde niet aan de buren te trekken. De fundering van de 14 beneden – en bovenwoningen met code rood (zeven panden) kostte zeventigduizend euro per pand inclusief btw. De kosten zijn altijd afhankelijk van de grootte van het pand, of je een kelder gaat maken en of er bijvoorbeeld vervuilde grond aanwezig is.

Code rood betekent dat de kwaliteit van de fundering zo slecht is dat reparatie op korte termijn dringend noodzakelijk is en niet te vermijden. Ben je huurder met vragen over je fundering?

Wil je als particulier eigenaar samen met Woonstad Rotterdam een fundering herstellen? Mail dan naar oudenoorden@woonstadrotterdam.nl