Door San Dino Arcilla Vanaf 1 januari dit jaar is in Rotterdam de opkoopbescherming (zelfbewoningsplicht) van kracht. De gemeente is tot inzicht gekomen dat... Het Oude Noorden niet opgenomen in de opkoopbescherming

Door San Dino Arcilla

Vanaf 1 januari dit jaar is in Rotterdam de opkoopbescherming (zelfbewoningsplicht) van kracht. De gemeente is tot inzicht gekomen dat de woningmarkt uit balans is. Starters en middeninkomens moeten het opnemen tegen malafide beleggers. Een oneerlijke strijd. In de opgekochte panden zitten voornamelijk tijdelijke huurders.

Door deze tijdelijkheid gaan deze huurders geen of nauwelijks binding aan met de buurt. Hierdoor staat de leefbaarheid van de wijken onder druk. Met deze regeling wil de gemeente starters en middeninkomens een kans geven om een koopwoning in het goedkope en middeldure segment te bemachtigen (woningen met een WOZ-waarde tot 355.000, de Nationale Hypotheek Garantie grens). In de hoop huishoudens aan te trekken die willen blijven.

De leefbaarheid is één van de onderwerpen waar Martha met de wijkraden uit Rotterdam Noord al enige tijd zich om bekommeren. In het Oude Noorden speelt voornamelijk de verkamerings problematiek zich rondom verkamerde panden waar veelal studenten wonen.

“Studenten zitten in een bepaalde fase van hun leven. Ik snap dat ze minder omkijken naar hun woonomgeving. Ze moeten ook zeker een plek hebben in de stad, maar te hoge concentraties verkamering bij elkaar, zoals bij ons in de wijk het geval is, zorgt vaak voor geluid-, fiets- en afvaloverlast. De wijk wordt zo minder leefbaar.” Nog meer spreiding van de studenten door de stad is gewenst.

Daarom hebben de gezamenlijke wijkraden uit Rotterdam Noord in februari 2020 een ongevraagd advies opgesteld rondom verkamering. Er is ook wat veranderd. Sinds vorig jaar wordt er in Rotterdam in specifieke straten geen verkamering meer toegestaan.

Daarnaast geldt voor de verstrekking van nieuwe kamer vergunningen dat er binnen een straal van 50m geen andere kamer vergunningen verstrekt mogen zijn. Missie geslaagd zou je kunnen zeggen.

Maar de nieuwe opkoopbescherming gooit mogelijk roet in het eten. In de regeling zijn zestien wijken aangewezen: Bergpolder, Blijdorp, Bloemhof, Carnisse, Groot IJsselmonde, Het Lage Land, Hillegersberg-Zuid, Hillesluis, Kralingen-Oost, Kralingen-West, Middelland, Nieuwe Westen, Oud-Mathenesse, Oud-Charlois, Rubroek en Tarwewijk. Deze wijken zijn geselecteerd op basis van de drie volgende criteria:

  1. Er zijn meer dan 1000 goedkope en middeldure koopwoningen die verhuurd worden.
  2. Er wordt meer dan 24% van de goedkope en middeldure koopwoningen verhuurd.
  3. Er is sinds 2015 meer dan 20% groei in de verhuur van goedkope en middeldure koopwoningen

Voor het Oude Noorden geldt dat alleen het eerste punt van toepassing is, en om als wijk in aanmerking te komen voor de regeling moet je aan minstens twee van de drie criteria voldoen.

“Toen het bekend werd dat het Oude Noorden niet onder regeling zou vallen, reageerde de bewoners verbolgen. Waarom zij wel en wij niet? De gewone Oude Noorderling heeft nu alsnog geen kans om een woning te bemachtigen als beleggers nog steeds vrij spel hebben.

Hoewel de intentie van de nieuwe regeling goed is, betwijfel ik of de prijsgrens (WOZ-waarde tot €355.00) wel hoog genoeg is. Ik heb zelf op een willekeurige datum gekeken op een verkoopsite hoeveel woningen in het Oude Noorden te koop stonden onder die prijsgrens: één van de zeventien! Mocht het Oude Noorden worden opgenomen in de bescherming dan is deze dus alsnog niet effectief.

Daarom hebben wij, in navolging van de wijkraad Agniesebuurt ook een ongevraagd advies opgesteld over de Zelfbewoningsplicht. Hierin hebben wij gepleit voor de opname van het Oude Noorden op de lijst van wijken waar de opkoopbescherming geldt. Tevens verzochten wij ook om verhoging van de prijsgrens naar €600.000. Helaas koos de gemeente om (vooralsnog) het advies niet over te nemen.

In hun reactie kregen wij te horen dat de gehanteerde criteria zijn gekozen om invloed uit te oefenen op alleen de woningmarkt en dat de leefbaarheid in wijken middels andere instrumenten wordt aangepakt. Omdat het Oude Noorden niet is opgenomen in de regeling zijn wij we nu bezorgd over het waterbed effect. Gaan de beleggers, nu ze in 16 wijken geen panden meer kunnen opkopen en verhuren, zich nog meer concentreren op onze wijk?”

Ook de criteria waarmee de wijken zijn geselecteerd roept vragen op. Waarom deze aantallen en percentages? Met welke intentie zijn deze getallen uitgekozen? Martha zal de ontwikkelingen in het Oude Noorden op de voet volgen: “Tijdens een inspraakmoment bij de Commissie in december hebben we de gemeente ook gevraagd om te monitoren welke effecten het invoeren van de Zelfbewoningsplicht in de 16 wijken heeft op het Oude Noorden.”