De bewoner centraal. Dat is voor sociaal beheerder Khalid el Oulkadi en buurtbeheerder John Willemen altijd het uitgangspunt. Het tweetal van Woonstad Rotterdam staat... In gesprek met….. Khalid el Oulkadi en John Willemen van Woonstad Rotterdam

De bewoner centraal. Dat is voor sociaal beheerder Khalid el Oulkadi en buurtbeheerder John Willemen altijd het uitgangspunt. Het tweetal van Woonstad Rotterdam staat vanaf nu klaar om het Oude Noorden nog beter, leuker en fijner te maken.

De ogen en oren

John en Khalid werken samen in het wijkbeheerteam. Waar John verantwoordelijk is voor alles wat zich in de openbare ruimten afspeelt, zet Khalid zich in voor de sociale verbinding. John: ‘Ik ben zoveel mogelijk in de buurt en doe elke dag een ander rondje. ‘Zo zie ik of alles schoon, nog heel en veilig is.’ Vooral veiligheid vindt John belangrijk.

Misschien wel omdat hij daar in zijn vorige werk als handhaver veel mee bezig was. ‘Uiteindelijk draait het er natuurlijk om dat mensen lekker kunnen wonen en thuiskomen.’ Hierin vinden Khalid en John elkaar, al pakt Khalid het net wat anders aan. ‘Soms houd ik me bezig met overlast of woonfraude, maar ik ga ook samen met bewoners op zoek naar ideeën die de buurt leuker maken.’

Nieuw maar vertrouwd

Het duo is pas net begonnen in het Oude Noorden. Toch is de buurt voor Khalid niet nieuw. ‘Ik ben hier geboren en woonde een tijd aan de Zwaanshals. ‘Die woning is trouwens gesloopt, er is daar nu een speeltuin.’ Later verhuisde hij naar Crooswijk. John: ‘Dat is ook echt wat ik zie. ‘Als je roots hier liggen, dan blijf je plakken.’

Bewoners van het Oude Noorden verhuizen misschien vaak, maar het liefst gaan ze naar een ander stukje binnen de buurt. ‘De sfeer is hier heel sociaal. ‘Veel bewoners kennen elkaar wel, een beetje ons kent ons dus.’ Ondanks Khalid’s geschiedenis en connectie met de buurt, moet hij nog lekker inkomen. ‘Het is nu allemaal anders en nieuw, maar ik zie het als een mooie uitdaging!’.

Behoeften in beeld

‘Alles oplossen lukt niet, maar luisteren kan altijd.’ John wil dat iedereen zijn verhaal kan doen en gaat daarom graag de straat op. ‘Met nieuwe bewoners plan ik bijvoorbeeld een welkomstgesprek. Daarin vraag ik of het goed gaat en of er misschien dingen opvallen.’ Ook Khalid wil straks het gesprek starten. ‘Ik ben nieuw in het Oude Noorden, maar ik heb me wel goed ingelezen. Zo kan ik bewoners hopelijk goed verder helpen.’

Met zijn sociale en behulpzame karakter komt dat vast goed. ‘Dat moet je wel hebben, maar je moet ook tegen een stootje kunnen. ‘In vervelende situaties is het vooral belangrijk dat je het niet persoonlijk opvat.’ Samen gaan de heren aan de slag om de behoeften van bewoners in beeld te brengen. Wanneer die duidelijk zijn, weten ze waar de focus moet liggen. Khalid: ‘Ik heb er heel veel zin in!’. En John? Die is minstens zo enthousiast.

Laat van je horen

We steunen graag bewoners die de buurt nog mooier, leuker of veiliger willen maken. Dus heb jij een idee? Ga dan naar www.woonstadrotterdam.nl/bewonersinitiatief en vertel wat jij hebt bedacht.